Aan de muur van de parkeergarage zijn zeven reliëfstenen aangebracht die het scheppingsverhaal weergeven. De stenen zijn afkomstig uit een in 1999 gesloopt gebouw van de drukkerij Enschede.
Gevelsteen van Postduiven Vereniging De Snelpost, in 1922 opgericht. Ter bescherming uitgenomen en onder beheer gebracht bij een Haarlems bouwbedrijf.
een veel toegepaste sluitsteen: een afbeelding met een lachende dierenkop, waarschijnlijk een koe of een os.
Reclametekst, boven de ingang van een bedrijfspand in stucwerk aangebracht
Betonnen Gevelteken in de kopgevel van een woningenblok van een woningcorporatie. Mogelijk een symbool van de corporatie.
Bijna verscholen tussen het echte groen is de gevelsteen Zangvogel naast de deur te zien.
Een welkomstbeeldje dat met een hand het welkomstgebaar maakt en met de andere naar een ingang verwijst.
Station uit 1911 aan de voormalige spoorlijn Aalsmeer – Haarlem
Gedenkteken in de kopgevel van een woningblok van v.m. woningstichting Ons Thuis d.d. 1924.
Een lijst over de volle gevelbreedte met in het midden een uitgehouwen pauw, frontaal met gespreide vleugels
Een nog oorspronkelijk winkelhuis met etalages op de begane grond, maar ook op de eerste verdieping. Boven het glas in lood op de eerste etage is de op glas geschilderde aanduiding MANUFACTUREN zichtbaar.
De steen, die ook wel het "Hammetje" wordt genoemd, verwijst naar de reeds lang geleden op deze locatie gesloopte herberg "In de Westfaelsche Ham".
De binnentuin is afgesloten met een speciaal ontworpen hek met daarin teksten van Haarlemse dichters en schrijvers
Kraagsteen aan de gevel van Voormalige Christelijke school uit laatste kwart 19de eeuw
Ornament, verwijzend naar de fabriek van de wereldberoemde Haarlemmer Olie.
Het wapen van Delft, gedragen door twee staande leeuwen. Het pand zou ooit dienst hebben gedaan als herberg.
Voorstelling van Sint Joris die de draak doodt. Deze steen is één van de oudste nog bestaande gevelstenen in Haarlem.
Het huidige pand dateert uit 1885. De naam YNT Casteel Der SIELEN zal verband hebben met de functie van de voorgaande bebouwing. (religie?)
Gevelsteen van De Twee Gecroonde Aeckers, een Haarlemse bierbrouwerij uit de zeventiende eeuw.
Jaarsteen, door een latere eigenaar in de gevel geplaatst. Het pand zelf dateert van 1896.
Oude firmanaam aan de gevel van het bedrijf Electro Technische Industrie A. Thuis v/h George Dondorp.
Door de Stichting Literair Haarlem is hier een krantenpagina uit 1937 geplaatst. Dit is een herinnering aan het feit dat demping van de Bakenessergracht toen is voorkomen.
Vervaardigd in opdracht van de eigenaresse van het pand Bakenessergracht 41 ter nagedachtenis aan Ir. D.H. Wolff, degene die het pand in 2002 restaureerde.
Eerbetoon aan Simon Philip de Vries, rabbijn van de Joodse Gemeente in Haarlem. In 1944 is hij gestorven in Kamp Bergen-Belsen.
Het pand uit 1609 dankt zijn naam aan een gevelsteen in de vorm van aan bloempot. De steen is helaas verloren gegaan.
De gevelsteen is geplaatst in een poortje naar een achterliggend 14e eeuws hofje, bestemd voor de verzorging van alleenstaande vrouwen.
Tegeltableau van de Brood- en Meelfabriek, 1876. Dit fraaie stuk bevindt zich binnen in de hal en is helaas niet openbaar te bezichtigen.
De figuren in de gevel aan de Bakenessergracht vertonen een gelijkenis met een set 17e eeuwse houtsneden die in het bezit zijn van het museum Enschede
Gevelsteen voor het schoolgebouw en dienstwoningen van de Vereniging tot Stichting van Scholen met den Bijbel, gebouwd in 1903 door architect J. van der Steur.
De Passer ende Valk was één van Haarlems bekendste bierbrouwerijen. De originele gevelsteen is geheel vergaan. In 2007 is een volwaardige replica geplaatst. Ook de gevelsteen van het huis naast het poortje zijn in 2022 opnieuw opgeknapt.
Voormalige fabriek van o.a. poets- en reinigingsmiddelen. Sinds 1931 in dit pand gevestigd tot de opheffing in 2014. Nu zijn er appartementen in het gebouw.
Gevelsteen van de Christelijke Bewaarschool uit het begin van de 20ste eeuw. De voorloper van de kleuterschool.
Het Hofje van Loo is in 1489 opgericht. Oorspronkelijk Dertien huisjes rond een centrale tuin, beheerd door de Gasthuismeesteres van het St Elisaberth Gasthuis.
Monniksfiguur: een Barrevoeter. Ga in de orde der Barrevoeters, dan hebt gij geene kousen noodig
In de gevel zijn rond het jaartal draken en griffoenen afgebeeld. Zij fungeren tevens als wapenschildhouders.
De afbeelding uit 1640 is mogelijk een uiting uit het gildetijdperk, of een verwijzing naar een voormalige eigenaar: Albert Braesman.
Oorspronkelijke steen uit 1935 die uit de gesloopte voormalige bebouwing bewaard is gebleven en in 2002 in de nieuwbouw herplaatst.
Vervaardigd door de beeldhouwer J.H. van Borssum Buisman, ter herinnering aan de relatie met het oude begrafenisbos "De vrijwillige Liefdebeurs".
Een honderdjarig jubileum in 2006 met de verbeelding van een penseel, een kroontjespen en een potlood, refererend aan het beroep van Berckheyde.
Aan de motorwagen kon een bijwagen of aanhangrijtuig worden gehangen. Deze waren niet gemotoriseerd en konden bijvoorbeeld de tram verlengen om meer passagiers bij (seizoens)drukte te vervoeren.
Deze Blauwe Tram is de verzamelnaam voor de trams die tussen 1881 en 1961 in het gebied tussen o.m. Scheveningen, Haarlem, Zandvoort, Purmerend en Volendam reden. De trams hadden vanaf 1924 een donkerblauwe kleur.
Gevelsteen in 1968 geplaatst door de "Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen afdeling Haarlem en omstreken"
Gevelsteen in de voormalige pastorie van de Vestekerk; nu Jopenkerk.
De naam verwijst naar de Bolramer, een streekbus die werd gebouwd tussen 1956 en 1967.
Net als de nabij gelegen Pijlslaan is deze straat vernoemd naar de boog waarmee de pijl wordt afgeschoten.
De letters van het buiten Bosch en Vaart zijn op miraculeuze wijze bewaard gebleven. Ze sieren nu de gevel in plaats van een hek.
Aan de gevel van de voormalige apotheek is een gaper bevestigd. Geen oude maar een namaak en zo goed als echt.
Bewoner/eigenaar heeft deze steen ontworpen en gehakt een verbeelding van de familienaam Steets ( ook wel vroeger Steeds geschreven).
Het Bruiningshofje is een hofje met vijf huisjes uit 1610. In 1936 is het gerestaureerd en voorzien van een gevelsteen met de naam van stichter Jan Bruininck.
een Rosbaer is een draagkoets die door twee rossen wordt voortbewogen. Dit vervoermiddel diende om voorname personen -in dit geval een dame- te vervoeren.
Afbeelding van een hollend paard, dat circa 1609 ter vervanging van het oorspronkelijke INT BRUINE PEERT is geplaatst door de toenmalige eigenaar, paardeslager.
Wapen met zespuntige ster en 2 franse lelies
Twee jaarstenen met ANNO en 1664 en in het midden tussen deze twee stenen nog een acanthus rozet (waarin een uithangbord geplaatst zou kunnen worden}
Grote muurschilderingen op de muur van het Liander verdeelstation, in 2009 mede door de buurtbewoners aangebracjht.
Het enige net echte overgebleven (wol)wevershuisje in de Breestraat uit 1670
"ln den Gecroonde hamer" is genoemd naar een smederij die in dit huis in de I7de eeuw werd gedreven door smid Gillis Pieterszoon van Tongeren (of Tongerlo)
Twee naar links gaande mannen die een enorme druiventros dragen, de tekst met jaartal 1867
Gevel/balkon reliëfs.
De eerste bussen die in 1926 in de regio Haarlem reden waren Brockway-bussen. Deze bussen waren een succes en verdrongen langzaam maar zeker de tramlijne
Naamsteen met de naam van woningcorporatie Patrimomium, stichter van het woningenblok.
geen info
Gevelsteen in een voormalig pakhuis uit 1660 met schematische afbeelding van de Amsterdamse poort. Eronder het Open Monumentendag symbool.
In de Klaverbladpoort tussen nummer 44 en 46 is een muurschildering van Sidney Waerts. Op deze mural staat een jongetje met duiven. Ook op de Burgwal zelf is nog een tweede maar nu kleine schildering te zien.
Gebouw met trapgevel speciaal gebouwd als bewaarschool. In de gevel een hardstenen tekstband met Bewaarschool der Nederlands Hervormde Gemeente.
In de gestucte muur zijn een drie voorwerpen aangebracht waarvan de reden niet duidelijk is. Grapje of ........
De Centuurbaan was een rondje Haarlem, een ringlijn van 5,3 kilometer die in beide richtingen werd gereden. Gestart in 1899 als de Eerste Nederlandsche Electrische Tram-Maatschappij – de ENET.
Grote villa in Zuiderhout gebouwd door een Zeeuwse architect wat in de naam tot uiting komt.
Rechthoekige kunstvormige gevelsteen
Op de gevel staat in grote uitstekende letters Hoe het groeide. In de oorlog verbasterde dit naar: hoe het loeide.
Voorstelling van een honkvast op zijn nest zittende vogel. De villa (Honk) is in 1914 ontworpen door de bekende architect J.B. van Loghem (1881-1940)
Rechthoekige steen met in het midden een ketel boven het open vuur geflankeerd door links een poes en rechts een hond. Boven de hond en kat een bladeren tak.
Madonna (Maria) zittend op bankje en staand Jozef en Jezuskind dat bosje bloemen geeft
Jugendstil motief in een recht hoek
De steen is (gemaakt) geplaatst in 1950 in de gevel van de voormalige schoenmakerij van de firma Uittenbogaard.
Gevelsteen met zonnewijzer. Goldersgreen is de naam van het voorstadje van Londen waar de familie van de architect vandaan kwam.
Gebakken tegels met een zwarte kraai op een oranje ondergrond, welke getrapt is opgenomen in het metselwerk.
Familiewapen van burgemeester van Haarlem v. Maarschalk: drie vissen. De naamgeving van het pand sluit aan bij de benaming van het vroegere Huis te Crayenest.
De Crossleybus heeft een belangrijke rol gespeeld in de wederopbouw van het openbaar vervoer na de bevrijding in 1945.
Gevelsteen D APPELAAR zat boven poort van de Nauwe Appelaarsteeg. Heel lang gelden was hier een appelboomgaard.
De steen DAMSTEEG zat in de voormalige Damsteeg-poort, welke vermoedelijk moet zijn opgegeven voor de nieuwbouw van het Enschede complex.
Kleurrijk uithangbord voor de winkel van verkoop antieke prenten en kaarten. Specialisatie Haarlem.
De gevelsteen verwijst naar het bezoek van de Hertog van Brandenborch. Hij is afgebeeld in vol ornaat met het zwaard in de hand en de helm op tafel.
Afgebeeld zijn de wapenschilden van Francois Palm en zijn vrouw Jacoba Lammens.
In een uitgehouwen cartouche wordt het ambacht van een schoenmaker uitgevoerd.
Betonreliëf van kunstenaar Hans Jorna om de muur van de parkeergarage een wat meer “menselijk” en wenselijk aanzicht te geven
Gevelsteen met Vrouwe Fortuna met een zeil in de hand en een 17e eeuws oorlogsschip op de achtergrond.
Muurschildering uit 2018 van het Nederlandse kunstenaarsduo TelmoMiel.
De woningbouwvereniging Eigen Woning heeft hier in 1934/1935 een rij huizen neergezet.
In dit pand was oorspronkelijk de fabriek voor Haarlemmerolie van Waaning Tilly gevestigd.
Dit is de Goutsmitscamer is een afbeelding van een goudsmidsbeker, het attribuut van St. Eloy, schutspatroon van het goudsmitsgilde..
Vernieuwd gevelopschrift van het voormalige fabriekje Lincol in metaalpoetscrème.
Buitenhuis aan de voormalige stadsrand van Haarlem, toen rustig gelegen tussen het groen.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. De beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. De beeldjes zijn gerestaureerd in 1981 door de kunstenaar Wilgenburg.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. De beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. De beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg.
Een molen in een steen met een bovenkant die in een punt loopt en de tekst onder in de steen MOLEN HOEK
In de gevel zijn een drie gevelstenen opgenomen met onder andere een afbeelding van drie tulpen. Verder is boven de entree een cartouche met de tekst Bijhout aangebracht.
Verbeelding van een oud Fries verhaaltje over een sluwe vos die misleid wordt door een ekster.
Gevelsteen ter herinnering aan de langdurige inzet van Herman Moné voor Het Sint Jacobs Godshuis.
De contouren van Haarlem waardoor het Spaarne loopt en het Logo van het college van regenten van het Sint Jacobs Godshuis.
Sculptuur/plaquette van het Sint Jacobs Godshuis met het College van Regenten op de buitenmuur van het Koetshuis.
In de achter- en zijgevel zijn terracotta afbeeldingen opgenomen. Zij verwijzen o.a. naar de drievuldigheid.
Gedenksteen aan de bouw van 52 huizen in 1921-1922 door de woningbouwvereniging Onder Dak. Architect J. Roodenburgh.
In 1879 Antonie Rieu een winkel in limonade en een tapperij voor bieren. Het begin van de huidige groothandel met de vijfde generatie Rieu aan de leiding. Je ziet één van de eerste vestigingen met het gevelopschrift van het bedrijf.
Toegangspoort van het Essenhofje uit het Fonds van wijlen Abraham de Haas. In de afdeksteen boven het poortje staat de naam.
Rond logo met daarop een dansend kind met de ene voet in de Vaart en de andere naar het Bos. Bos en Vaart.
In de gevel zijn twee paardenhoofden opgenomen als teken van de voormalige stalling van paarden. Vandaag de dag nog steeds een garage.
Versiering aan het Pand van de Vrijwillige Brandweer Schalwijk
In de rijk versierde gevel is onder het raam op de eerste verdieping de naam van de schrijver Hildebrand opgenomen. In de top van de gevel zie je het wapen van Amsterdam.
Het Doopsgezinde kerkcomplex in het centrum van Haarlem bevindt zich tussen Grote Houtstraat, Peuzelaarsteeg en Frankestraat.
Aangebracht door textielbedrijf Snep. De steen laat het interieur zien van een Lijnwaadpakkerij, ofwel een linnenpakkerij.
Tadorna is in het Nederlands vertaald: bergeend. De steen is in augustus 1950 aangebracht na oplevering van de woning. Een bergeend verbergt haar eieren.
In 1874 kochten de gebroeders Willem en Cornelis Bremer de molen Het Fortuin om een houtzagerij te beginnen.
23 arbeiderswoningen in 1920 gebouwd door de sociaaldemocratische woningcooperatie Vooruitgang.
In 1958 legde de deken van Haarlem, W.N. Zijlstra, de eerste steen voor deze school: (destijds) de rooms-katholieke industrie- en huishoudschool Mons Aurea.
Frank en vrij kwetteren de vogels vanaf hun schildering op de muur. Het geeft het straatje een stukje vrolijkheid en lichtheid.
Deze poort is door Lieven de Key in 1612 gebouwd om de achterliggende Doelen (schietbaan) af te kunnen sluiten.
De kleinste gevelsteen van Haarlem. De twee afgebeelde krukken verwijzen naar de oorspronkelijke functie van het gebouw erachter, het toenmalige Oude Mannenhuis
Twee muurschilderingen met afbeeldingen van dieren uit Zimbabwe en afbeeldingen van Haarlem zoals de Adriaan en het havengebouw.
Uithangbord “De Karseboom” met op de kersen de naam “Van Ommeren”, de huidige eigenaresse.
Masker\/hoofd van Sint Pieter
Woonhuis en waarschijnlijk bureau van de Haarlemse architect J.A.G. van der Steur. Het huis vormt een staalkaart van waartoe de architect in staat was.
Verbeelding van de Joodse Davidster. Rond 1638 was Jan Davidts eigenaar van het pand. Zijn bedrijfje droeg de naam DE STER.
Steen geflankeerd door twee leeuwenkoppen. Deze bevinden zich met het jaartal 1609 nog in de gevel. Vroegste vermelding 1681.
Afbeelding van een zaaiende man boven de ingang van het voormalige schoolgebouw. Vermoedelijk een metafoor voor het zaaien van kennis.
De gevelsteen is eigenlijk afkomstig van Nieuwe Groenmarkt 4, waar De Blaeuwe Fonteijntgen in 1592 de huisnaam was. In 1899 is de steen naar GOG 121 verplaatst.
Het is op deze plaats dat Johannes Noppen in 1564 met een brouwerij voor bier en bierazijn begon.
In de gevel is een kanonskogel opgenomen welke tijdens het Haarlem Beleg in 1572 - 1573 is afgeschoten.
Afbeelding van een VOC-schip en het gezegde Hoop doet Varen van Boekhandel H. de Vries. Alles in schoonschrift uitgevoerd.
Rechthoekige Wapenborden, gered bij de sloop van de Raaks bebouwing. In 2013 geplaatst in de muur van het voormalige Gymnastiekgebouw
Gerrit van Dijk dansend met zijn vrouw, voorgesteld als Betty Boop. Van Dijk is een zeer bekende Nederlandse filmer en createur van de Nederlandse animatie.
Muurschildering gemaakt voor Amnesty International door een viertal kunstenaars waaronder drie Haarlemse.
Betonnen Gevelreliefs in Portiekwoningen uit 1957 van de Haarlemse architect Brakel, met verschillende voorstellingen.
Herinneringsbord aan het herstel en de uitbreiding van de wijk. Een initiatief van de bewoners van nummer 2.
Herinnering aan het 40-jarig bestaan van de Aannemersopleiding in Haarlem
Twee rijk bewerkte cartouche met rolwerk en bloemmotieven. De eerste met ANNO en de tweede met 1696
Gaper 'de Moor\', boven de entree van de vermaarde Haarlemse drogisterij A.J. van der Pigge.
Een sierlijk uithangbord met daarop druiventrossen en wijnvaatjes. In het midden een groot wijnvat als omlijsting van een druivenplukster.
Een uithangbord in de vorm van een gesmede cirkel met daarin een gouden harp. Twee tekstplaten geven aan: “Bruno” en “Klassiek”.
Muurschildering van Eric J. Coolen. Afgebeeld zijn onder andere Godfried Bomans, Lennaert Nijgh met zijn kat Meneer. Verder de Schotse auteur, uitgever en muzikant Paul Murdoch.
In de gevel is een steen opgenomen van de woningmaatschappij De Vonk. Deze steen herinnert aan de bouw van het complex.
HET WAPEN VAN SCHOTLAND is misschien een handelssymbool. In het pand werd ooit gehandeld in Schotse wol die in Haarlem werd gebleekt en geverfd.
Gevelsteen uit circa 1681 met een afbeelding van een oud Romeins zonnesymbool, de zogenoemde Helianthus. Op de onderrand de tekst DE SON BIQVAEM YS MYNEN NAEM.
De voorstelling toont een patient die gemasseerd wordt en zelf een flesje met zalf of massageolie vasthoudt.
Op het hoogste puntje van het dak prijkt de davidsster tegen de hemel. Deze ster hoort bij het voormalige joodse Jooles ziekenhuis.
In de voormalige polikliniek uit 1925 van het Elisabeth Gasthuis zit nu het Verwey Museum Haarlem en het ABC architectuurcentrum.
Poort met verschillende onderdelen die de verhuizing van het St. Elizabeth Gasthuis in 1580 verbeelden. De stadsbrand, de verhuizing en de nieuwbouw.
Verwijzing naar het Zander Instituut, gestart in 1899
Poort met beelden van een oud mannetje, maar ook van Frans Hals en Lieven de Key.
Speciaalzaak in quilten maakt zich kenbaar met een uithangbord met daarop haar naam en een quiltpatroon als schilderij.
Hoog in de gevel staat de aanduiding van Schurmann Leeuwarden. Dit is van het gelijknamige confectiemagazijn dat vanaf 1895 op de begane grond was gevestigd.
Hoofd als sluitsteen
Twee kleurige kunstwerken van de Spaanse kunstenares Dora Dolz in de nissen van de Verweyhal.
Familiewapen van Paules Vermeulen, schepen en burgemeester van Haarlem. Tijdens een verbouwing in 1925 is de steen spoorloos.
Winkelwoonhuis met magazijn uit 1890. De reliëfs symboliseren de handel en de nijverheid.
Hoekpand Grote Houtstraat en Gedempte Oude Gracht uit 1903. Smid Van der Vaart had zijn Smederij en winkel voor kachels en haarden.
Op de hoek van de Gedempte Oude Gracht en de Grote Houtstraat staat de voormalige winkel van Jamin. De gevel is aangekleed met beeldhouwwerk en zeegroene tegeltjes.
Het Pauwpoortje is tot stand gekomen toen Johan Pauw, de eigenaar van huis "De Hooijwagen" in de Warmoesstraat, de steeg ging verlengen tot aan zijn huis.
Van 1917 tot in 1976 de hoofdvestiging van het Haarlems Dagblad.
“Het huis met de stoep”, de sociëteit van de enige rederijkerskamer in Nederland die al sinds de middeleeuwen nog bestaat.
Om aan te geven dat de Schutterij hier was gehuisvest is nog altijd een afbeelding van een voetboog te zien. Een voetboog was het wapen van de deze Schutterij.
In de prachtige gevel van de banketbakkerszaak is ter weerszijden van de bovenkant van de etalage een gouden draak opgenomen.
Gaper van "Drogerijen- en chemicaliënhandel D. Veen & Co" uit 1812, tegenwoordig bewaard in het Nationaal Farmaceutisch Museum
Huisnaam van het v.m. pand op deze locatie uit 1608. Bokken werden vaker gebruikt als huisnaam door looijers en herbergiers.
Vanaf 1490 was dit de ingang van het Dominicaner klooster, ook wel Jacobijnenklooster genoemd.
Afbeelding waarin de fakkel van cultuur wordt overgegeven van de Oude aan de Nieuwe Tijd.
Bovenin de binnenpandpoort naar de kloosterhof staat een beeldje van Sint Dominicus en volgelingen.
Boven de entree naar de vroegere afdeling Bevolking in de Koningstraatvleugel is een gevelsteen opgenomen met een afbeelding van de dood en het leven.
De uitbouw van het stadhuis heet de Grote Vierschaar. Op die plek werd vroeger recht gesproken en gestraft. Vrouwe Justitia is afgebeeld met zwaard en weegschaal
In 1885 geplaatste gedenksteen van Willem Bilderdijk, Nederlands beroemdste dichter van de 19de eeuw
Ook wel "Het Wapen van Aecken" genoemd. Een gevelsteen met een bijzondere geschiedenis.
Veel bijzondere geveltekens. Het cafe-restaurant is hier in 1881 gevestigd door de broers Heinrich en Joseph Otto Brinkmann
Het culturele leven van Haarlem heeft zich enige tijd geconcentreerd in de Sociëteit Teisterbant. Deze was gevestigd in de kelder van cafe restaurant Brinkmann.
In deze drukkerij van Vincent Casteleyn is de Oprechte Haarlemse Courant ontstaan (1656)
Gedenksteen in het oudste stenen gebouw van Haarlem. Het pand heeft een lange geschiedenis
In de laaggelegen stenen sierranden bij de stoep en de poortjes zijn afbeeldingen te ontdekken van bomen en dieren.
Op de Vleeshal zie je het wapenschild van Haarlem en diverse dierenkoppen die de functie van het gebouw aanduiden.
Volgens de overlevering zou hier de drukkerij van Laurens Jansz Coster zijn geweest. De uitvinder van de boekdrukkunst.
Godshuis van het St. Jacobs gilde dat diende voor de opvang van pelgrims die Haarlem passeerde op hun reis naar Compostella.
De oorspronkelijke woning fungeerde in 1611 als bakkerij. Twee gevelstenen verbeelden de bakker, zijn vrouw en de knecht terwijl ze het ambacht uitvoeren.
Het grote ronde gebouw is de voormalige gevangenis De Koepel. Het stamt uit 1901 zoals op de gevelsteen in het oude administratiegebouw is te zien. Het gehele complex wordt opnieuw ingericht tot de University College met campus, sociale woningbouw, hotel en kleinschalige horeca plus een bioscoop.
Gevelsteen met daarop een wandelaar met wandelstok onder de arm. Hij rookt een pijp met een lange steel. Is dit de raadspensionaris Heinsius?
Gevelsteen uit 1922 in het verengingsgebouw van Rosehaghe, een woninngbouwcomplex naar ontywerp van architekt van Lochem.
Muurschildering van Thé Tjong-Khing op de liftschacht van de Raaks parkeergarage
Drie boothaken naar de gelijknamige voormalige bierbrouwerij. Helaas zijn ze niet verguld zoals de historische naam wel aangeeft.
Steen in basreliëf uit 1911 voor de Amsterdamse Rijtuig Maatschappij
Gedenksteen voor een boekhandel in de 20e eeuw die in de oorlogsjaren (WOII) een belangrijk onderduikadres is geweest.
Gevelsteen ter ere van de stichting door de Woningbouwvereninging EIGEN WONING, 1924
In 1914 herbouwd huis met uithangbord van de voormalige broodwinkel.
Tekststeen, geschilderde puibalk en uithangbord. De Zalm verwijst in 1635 naar een viswinkel.
Tegeltableau met afbeelding van twee gesloopte panden op het Verwulft. Het rechter pand heette "De Erwtenzak". In 1806 was daar een grutterij gevestigd.
In het Raaksgebied stonden voor de vernieuwing twee kerkjes. Eén daarvan was De Hoeksteen. Van dit verdwenen kerkje zijn de drie gevelstenen nu ter herinnering daaraan geplaatst in het gebouw van de Gemeente. Vrijwel op de plaats waar het kerkje heeft gestaan.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. De beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. Deze beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. Deze beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. Deze beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. Deze beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. Deze beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg.
Roomskatholieke afbeelding van Maria met Kind
In de natuurstenen pui-lijst zijn letters gezandstraald. Deze geven aan dat hier sigarenwinkel (magazijn) Unitas heeft gezeten. De winkel sloot in 1932.
Ter hoogte van de eerste etage zijn drie koppen als sluitstenen boven de ramen aangebracht.
Twee gevelstenen uit de v.m. Nutsspaarbank.
Houten reliëfs die de belangrijkste activiteiten in dit huis weergegeven, plus het Wapen van Haarlem.
Toegangspoort in de Janskerk van het voormalige Johannieter klooster dat in 1310 is gesticht
In de jaren 1628 werd het natuurstenen poortje aan de oostzijde van de kerk aangebracht, met verguldwerk en een protestantse tekst.
Gevelsteen uit 1610, geplaatst door eigenaar Dirck Hendricksz van Roodenburch.
Toegangspoort met afbeelding van het interieur van het Barbera Vrouwen Gasthuis, 1624
Driemaandelijkse expositie van een groot kunstwerk in een frame in het kader van kunstproject “Jansstraat 8”.
Drie gevelstenen met portretten, geflankeerd door de wapens van Haarlem, Amsterdam, Leiden, Den Haag, Holland en tenslotte het wapen van de familie Schatter.
Drie gevelstenen met portretten, geflankeerd door de wapens van Haarlem, Amsterdam, Leiden, Den Haag, Holland en tenslotte het wapen van de familie Schatter.
Drie gevelstenen met portretten, geflankeerd door de wapens van Haarlem, Amsterdam, Leiden, Den Haag, Holland en tenslotte het wapen van de familie Schatter.
In 1607 begon Hans Salomons hier een herberg en heeft hij deze steen laten plaatsen. Een toelast werd in herbergen gebruikt om bier en wijn op te slaan.
Literaire tekst van Coornhert in het kader van project “Literatuur op de muur” van Bas Kamps
In de bestrating is het grondpatroon van de voormalige Janspoort plus een steen met toelichting opgenomen.
Voor de militairen werd in 1903 een rijk versierd tehuis in renaissancestijl gebouwd. De Haarlemse architect Jacob London won er een zilveren erepenning mee.
Verschillende geveltekens die de weldaden van de stichtersvan het hofje -de familie van Staats- verbeelden.
Twee in steen uitgehakte herinneringen aan IJsbrand Staats als stichter van het Hofje van Staats.
Twee oude reclameborden voor overnachtingen in Volksbelang in muurnissen op de etage.
De Patrimoniumbuurt is tussen 1921 en 1923 gebouwd voor de woningstichting Patrimonium. Ontwerpers zijn Tj. Kuipers en A. Ingwersen. Gekozen is voor de traditioneel-zakelijke stijl van de Amsterdamse School.
Gevelstenen, naamborden, gebeeldhouwde kopjes en sluitstenen. Voor hun behoud herplaatst op deze locatie
Herinnering aan Judith Leyster, een schilderes die o.a. bij Frans Hals les heeft gehad.
In de erkers is een reliëf stucwerkwerk aangebracht met een landelijke voorstelling.
In de erker is een tegeltableau aangebracht met daarop een sjees met boer en boerin.
Uitgehouwen Klavervier motief
In terracotta uitgevoerde siersteen met vogelmotief. Architect J.B. van Lochem paste vaker een karakteristiek detail toe in zijn ontwerpen.
Gebakken tegel met sierlijk ontwerp. Architect J.B. van Lochem paste vaker een karakteristiek detail toe in zijn ontwerpen.
In middenstrook een poes en er boven, gescheiden door balkje, een wapenschild.
In hardsteen gegraveerde Chinese Jonk (referentie naar de familienaam van de eigenaar) die door de Vuurtoren altijd weet waar hij moet zijn.
Voor het elektriciteitsnet van de tram zijn er op de trajecten ijzeren bevestigingspunten aangebracht. Vele zijn er al verdwenen, maar er zijn er gelukkig nog steeds een aantal in het stadsbeeld aanwezig.
T GELE OOG verwijst naar de "yellow eyed penguin" die leeft op de zuidoost kust van het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland.
Reliëf in het nieuwe appartementencomplex De Scheepmaker, dat verwijst naar het hisorische functie van deze buurt.
Twee zogenaamde murals met teksten van Godfried Bomans als onderdeel van het project 'Literatuur in de Stad'.
Herinnering aan Pieter Langendijk, bekende toneelschrijver, dichter en tekenaar.
Zonnewijzer met tekst in de Oud Katholieke Kerk van de H.H. Anna en Maria uit 1938.
Voormalig hoofdmagazijn van de Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij uit 1895.
Gevelsteen met vrolijke engeltjes boven de oude entree op de binnenplaats. In de cartouche een tekst waarin staat dat het zo goed is dat dit weeshuis is gebouwd.
Op de binnenplaats is in 1984 een kunstwerk van Rob de Vries op de muur geplaatst. In 2019 is het werk geheel opgeknapt en geeft het de binnenplaats weer kleur.
Gevelsteen met het Wapen van Holland, in 2017 geplaatst in de achtermuur van het Frans Hals Museum.
Diverse "zwerf"gevelstenen die tijdelijk in de buitenmuur van het Frans Hals Museum geplaatst zijn, ter behoud en om ze aan het publiek te tonen.
Op de muur van het Frans Hals Museum zijn diverse zogenaamde “weesstenen” opgenomen. Daarbij behoren twee stenen met de opschriften “Anno” en “1714”.
De gevelsteen “Het Fortuyn” omvat twee stenen. De eerste is een bevallige afbeelding van Vrouwe Fortuna op een bol en verder een steen met tekst.
Herinnering aan de verdwenen bierbrouwerij “De Twee Gekroonde Klaverbladen”.
In de gevel is een paardenhoofd aangebracht ten teken dat hier een stalhouderij zat en paarden en koetsen kon stallen.
Oude gevelreclame van rond 1900. In die tijd werd nikkel bijvoorbeeld gebruikt voor tafelbestek, het zogenaamde armeluiszilver.
In 1887 herplaatste geveltekens uit gesloopte panden in de Smedestraat
Afbeelding op een binnenplaats van een Umus Camperdownii of te wel een Prieel-iep.
In 1898 liet M.G. Brühl hier een nieuw winkelwoonhuis bouwen. Nog lange tijd is het pand als slagerij in gebruik geweest.
Sluitsteen uit 1578 in de Gasthuispoort, de toegang naar de Eglantiertuinen.
Op de zijmuur aan de kant van de Lange Hofstraat staat een afbeelding gebaseerd op Banksy. Een zogenaamde mural.
De gevelsteen draagt de 3 kronen uit het wapen van Elisabeth van Thüringen
Herinneringssteen aan schrijver – schilder Jacobus van Looy en het huis waar hij van 1913 tot 1930 woonde en werkte.
Kunstwerk van Lex Horn op de buitenmuur met landschappelijke elementen en het opwekken van elektriciteit.
In de erkers is een gevelsteen opgenomen met in de een een zwartkopmeeuw en in de ander een vis. Aan de stijl en kleur te zien zeer waarschijnlijk van dezelfde kunstenaar.
Gevelsteen & kerkbeelden van de Heilig Hart Kerk.
Gevelstenen uit 1910 met het wapen van Amsterdam, Haarlem en Bloemendaal als verwijzing naar de vroegere tramverbinding door de Kleverparkbuurt vanaf Amsterdam CS naar Bloemendaal.
Op de ossenbloedrode muur aan de kant van de Tetterodestraat is een tekst opgenomen uit een boek van Renate Dorrestein.
Twee paarden trekken een hoog met hooi beladen boerenwagen. Herkomst is niet helemaal zeker. In 2005 is de steen in kleur hersteld.
Gevelsteen ter herinnering aan de grote planten- en bomentuin van de landschapsarchitecten Zocher. Later is hier de woonwijk Patrimonium gebouwd.
In de rijk geornamenteerde gevel houden twee leeuwen een niet ingevuld familiewapenschild vast.
In de zijgevel van de apotheek is een afbeelding van apothekersgereedschap opgenomen met de naam van apotheek en jaartal.
Steen ter herinnering aan de Haarlemse poppenspeler Jan Nelissen. Belangrijke elementen van het poppenspel zijn op de steen afgebeeld.
Paquette op het geboortehuis van Nicolaad Beets, geboren 13 sept. 1814
Ornamenten van de poort van het Huis van Schagen, in 1541 eigendom van Johan van Beieren van Schagen.
Voormalige bakkerij met gevel in Jugendstil. Beeldhouwwerk van Gerrit Veldheer.
De godin Bastet is afgebeeld als kat. Zij houdt besmettelijke ziekten en boze geesten buiten de deur. Natuurlijk is zij beschermster van katten.
Boven de erker is een tekststeen geplaatst welke eer bewijst aan de huiselijke omgeving en dat bloemen uit eigen tuin schatten waard zijn.
Steen ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van Leny van Schaik als koordirigente van het vrouwenkoor “Malle Babbe”.
In 1938 ontstond er op deze plek brand. De drukkerij Enschede heeft de restanten gekocht en weer opgebouwd. De steen is daarvan een herinnering.
Naam van de Levensverzekering Maatschappij De Onderlinge van 1719
Afbeelding uit 1920 van beurtvaartschip de Haag 5, een hommage van de eigenaar van het pand aan het ondernemerschap van zijn grootvaders.
Van aardappelpakhuis tot woonhuis verbouwde pand. Gevelsteen als vreugdeblijk aan het kind dat hier werd geboren.
Boven de deur is een houten afbeelding van een goudkleurige steur. Deze vis werd zeer waarschijnlijk vroeger nog in het Spaarne en andere wateren rondom Haarlem gevangen.
Beeltenis van het wapen van Haarlem en het wapen van Voorschoten, een verbeeldenis van de herkomst van de eigenaren.
In de zijmuur van het 16de eeuwse pand is een gevelsteentje van een Olifant te vinden. De olifant is van de gelijknamige brouwerij die hier heeft gezeten. Het huis is een van de zeer bekende trapgevels van Haarlem
In de raambogen op de eerste en tweede verdieping zijn voorstellingen opgenomen van de Handel en Industrie alsmede werkzaamheden in de textiel.
In de muur van de steenhakkerij Swaalf is een in natuursteen samengestelde steenhakker afgebeeld.
Moderne muurschildering van een ridder in volle wapenrusting, op de hoek van de Ridderstraat.
Duidelijk wordt gemaakt dat hier de voorkeur uitgaat naar restauraties en niet naar sloop en nieuwbouw.
Bovenin het grote herenhuis is op de zolderverdieping een kapel aanwezig. In het dag zijn daarvan twee glas-in-lood ramen opgenomen met de tekens van ALPHA en OMEGA.
Afbeelding van een leeuwenmasker. Genoemd als de oudste binnen Haarlem. Er tegenover de plek waar de nachtclub Stalker heeft gezeten.
In de bestrating is het opblazen in 1573 van de Kruispoort weergegeven (de voetafdruk). Op een hardstenen plaat staat de bijbehorende verklaring.
Op de gevel zijn twee tegeltableaus opgenomen. Deze zijn tientallen jaren achter een reclamebord voor Goud en Antiek verscholen geweest en nu weer zichtbaar.
Diverse ornamenten ter nagedachtenis aan de schepping van deze indrukwerkkende trapgevel uit 1932
Verwijzing naar Isaak Abrahamsz Massa, een van de grondleggers van de Hollandse handel op Moscovie, zoals het tegenwoordige Moskou toen heette.
In de prachtige erker zijn de initialen te zien van het voormalige legendarische hotel Funckler.
Aan de gevel is een miniatuurpaard bevestigd. Verder zie je een plaquette met een afbeelding van een vrouwenkopje.
Afbeelding in de gevel van De Aker. Een emmertje waarmee water kan worden geput.
In 1999 geplaatste gevelsteen met daarop een zwaan in een poortje. Nummer 31 maakt deel van het huis met de trapgevel op nummer 29.
Hofje, in 1616 gesticht door Guertie Jansdr. de Wael met wapensteen van de familie de Wael.
Daar waar nu het moderne (film)theater Schuur staat, was eerst de synagoge met haar twee torens. De Bakenesserbuurt was de wijk waar in Haarlem de meesten joden woonden.
In het concertgebouw PHIL is boven de vroegere toegangsdeuren de gevelsteen Vereeniging te zien. Deze is begin 20ste eeuw geplaatst door de Sociëteit.
Afbeelding bovenin het raam van de voordeur van schilders attributen een doek en een krakeling.
In voormalige buizenfabriek gevestigd mondiaal centrum. Ruimte waar gelegenheid is om kritisch te praten over de maatschappelijke belangen. Tevens de plaats van de Wereldkeuken
Steen daterend uit de 17e eeuw met een verbeelding die uniek is in Nederland nl. de Dodendans (!). In 2004 in de nieuwbouw geplaatst.
in 1784 oprichter van “Maatschappij tot het Nut van ’t Algemeen”, kortweg ‘t NUT.
Poortje naar het gelijknamige hofje “In den Groene Tuin”, gesticht in 1616 met het geld uit de nalatenschap van Catarina Jansdochter Amen.
Gedicht van Marvyn Koning “Zilver Spaarne, middernacht”. Het Spaarne is vlakbij.
Kenmerk van dit uit 1863 daterende café is het aan de gevel hangende uithangteken: “De Blauwe Druif”.
Plek waar de burgemeester Iordens de herinneringsteen plaatste voor de bouw van het westelijk stadskwartier, de huidige Leidsebuurt.
Niet de nabij gelegen kathedraal, maar een borstbeeld van Sint Bavo. Rond 1940/50 gemaakt door de Haarlemse kunstenaar Frans Balendong.
In het kader van het 100-jarig bestaan hebben de leerlingen ieder een klein kunstwerkje gemaakt. Samen is dit één groot kunstwerk geworden. Vanaf de Drakensteynstraat zijn deze te zien.
Als eerste in Nederland speciaal gebouwde kweekschool voor onderwijzers. Later de PABO. In het gebouw heeft ook tijdelijk de Volksuniversiteit gezeten. Nu een dependance van het ECL.
Gevelsteen anno 2019 in de nieuwe woonwijk de Remise. De ENET is de Eerste Nederlandsche Electrische Tram, opgericht in 1899
De trekvaart Haarlem – Leiden was vanaf 1657 voor de trekschuiten een belangrijke route door de bollenstreek.
Aan de zijkant van het huis is een grote gevelsteen opgenomen met daarin ANNO 1892. Vrijwel gelijk met het ontstaan van de Leidsebuurt. Het huis wordt ook wel het Pippi Langkous huis genoemd.
Beeldje Haarlemse kunstenaar Frans Balendong in de gevel van de Heilige Maria met kindje Jezus. Gezicht Maria helaas beschadigd.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. Deze beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. Deze beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. Deze beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. Deze beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg.
De Leyland autobus werd als standaardstreekbus ontwikkeld. De bus was een succes en werd tot 1988 gebouwd.
Bouwcomplex van architect Jacques van Velsen. Beeldhouwer Mari Andriessen verzorgde voor ieder huis een beeldje van een heilige. Deze beeldjes werden in 1981 gerestaureerd door de kunstenaar Wilgenburg.
Naam gevelsteen met daarop de gevel van het huis omgeven door bomen van de Haarlemmerhout.
Naam van het huis afgebeeld in een ruit opgenomen in een soort grote sigarenband.
Hoog in de gevel is het beeld van de heilige Canisius opgenomen. Het beeld is onderdeel van de rooms-katholieke basisschool in het Rozenprieel.
Een tegeltableau van de firma 1000 graden voorstellende de plattegrond van het stadscentrum van Haarlem.
Op het voormalige ziekenhuis Sint Joannes de Deo stond een torentje dat is hergebruikt in Friesland. De vervanger is een stuk moderner.
Gevelsteen met meubelmaker aan het werk. In de muur van het voormalige atelier voor kunstambacht.
Gevelsteen met afbeelding van de toren van de Maartenskerk in Zaltbommel. Geplaatst in een voormalig meubelmakers atelier en kunstzinnige artikelen in koper.
Verbouw van voormalig ziekenhuis naar appartementengebouw door AIGCC.
Gevelsteen boven de poort van het voormalig Magdalenaklooster, later een militair Garnizoenshospitaal
Gevelsteenuit circa 1727 in het voormalig Huis met de Korenzolders, het laatste overblijfsel van het middeleeuwse Maria Magdalenaklooster. In 2003 dankzij de SGVH geplaatst in het gebouw aan de Kinderhuisvest, dat zich bevindt op de plaats waar het Huis heeft gestaan.
Verbeeldingen gedateerd 1927 van de toenmalige Cooperateve brood- en banketfabriek.
De eigenaren hebben elkaar ontmoet in Afrika en zijn in 2008 getrouwd. BANDA WETU betekent in het Swahili Onze Hut.
Twee muurschilderingen van Munir de Vries met betrekking tot de wijk. Toekomst en verleden. Tot stand gekomen in samenwerking met wijkbewoners.
Gevelsteen uit 2018 ter nadachtenis aan het nabijgelegen pand de Olifant aan de Zijlweg.
Verwijzing naar de voormalige Kraaienhorstertoren, of hofstede De Witsenborgh.
Vele jaren heeft hier de melkhandel Van Schie gezeten. Inmiddels vervangen door een restaurant, maar het uithangbord met de handkar en drie melkkannen hangt er gelukkig nog steeds.
Plaquette met tekst en afbeelding van Teyler aan de achterzijde van het museum; de dienstingang.
Gevelbeeld van Sibt Servatius, beheerder van de hemelpoort in opdrachte van Petrus
Gevelsteen “De Bel”, ingemetseld in de gevel van het voormalige literair café en later restaurant De Ark
In het vroegere gebouw van de GG en GD is bovenaan de hoge trap rechts van de ingang een gevelsteen van Hygiea te zien. De godin wordt vergezeld door kleine afbeeldingen van het wapen van Haarlem, de Grote kerk of Sint Bavo, de Amsterdamse poort en het Spaarne.
In de ingang van de toren is een herdenkingssteen geplaatst aan de restauratie van de Nieuwe Kerk.
In de toren van Lieven de Key van de Nieuwe Kerk is een groot wapenschild van Haarlem opgenomen.
Vanuit de Kerkstraat kun je boven de kerkingang twee verschillende wapenschilden van Haarlem zien. Het officiële in rood met zwaard, sterren en het kruis en het officieuze in zwart met een dorre zilveren boom.
De Patrimoniumbuurt is tussen 1921 en 1923 gebouwd voor de woningstichting Patrimonium. Ontwerpers zijn Tj. Kuipers en A. Ingwersen. Gekozen is voor de traditioneel-zakelijke stijl van de Amsterdamse School.
In de zijgevel van het voormalig postkantoor zitten enige gevelstenen en een bijzondere ingang.
Op de gevelsteen staat een 17de eeuws zeilschip en linksboven de tekst De Liefde.
Het vroegere weeshuis heet Coen Cuserhof. Aan de straatzijde zijn in de twee ingangsgebouwtjes gevelstenen ingemetseld. Het Coen Cuserhof had zijn eerste vestiging midden in de stad waar nu het Hofje Van Oorschot aan de Kruisstraat staat.
Gevelsteen geplaatst door woningstichting Patrimonium in 1920. In de Leidsebuurt werden meer en meer huizen voor arbeiders gebouwd. Dit blokje ziet er nog steeds aantrekkelijk uit.
Een bovenlicht met drie cirkels van zes slangen die in hun eigen staart bijten (staarteters)
Verschillende geveltekens verwijzend naar de tuberculose. Onder andere een touw springend meisje.
Rijk uitgevoerde nog originele gevel met een cartouche van een (vis?)vrouwtje met mand.
Een van de drie schoolgebouwen die hier zijn gebouwd. De HBS A, de HBS B en de MULO. Alleen de HBS B staat er nog en is ingericht voor appartementen.
Ter herdenking aan de inspanningen van Henk Fijn voor de herbouw van Molen Adriaan
In de vele versieringen zie je boven de voordeur in het beeldhouwwerk de uitdrukking WEES WELKOM.
Woonhuis van de jeugdige Godfried Bomans gedurende zijn eerste tien jaar. Een kleine plaquette herinnert hieraan. In zijn latere geschriften verwijst hij wel naar dit huis en de in zijn gevoel omringende benauwende sfeer.
Boven de entree van het gebouw van de Zevende Dag Baptiste Gemeente hangt hun naambord.
Zogenaamd waterstaatkerkje van de Evangelische Broeder Gemeente. Het kerkje wordt in de volksmond ook wel het Witte Kerkje genoemd.
In de statige gevel van de school is een monumentale entree opgenomen met Ionische zuilen.
Steen van een ziekenhuisje uit 1880 voor epileptische vrouwen. Gen. 13:10 beschrijft de geschiedenis van ZOAR, een stadje aan de Dode Zee.
Afbeelding van een perenboom als herinnering aan de herbouw van de winkel in bedrijfskleding van Hensen.
Een baksteen reliëf van wel 60-meter geeft als een stripverhaal het proces van het broodmaken weer.
Op de blinde muur is een grote schildering aangebracht door de kunstenaar David de la Mano. Je ziet een fantasie met mensen en walvissen in een onderwaterwereld.
Street art door een zeer lange schildering aan de noordelijke muur. Onderwerp is Frans Hals, die in zijn beginjaren als schilder in deze steeg heeft gewoond.
Tegel met bijbelse voorstelling links van de voordeur. Onder de daklijst de naamsteen "NOOIT GEDACHT"
Monumentale geveldecoratie in baksteen. De schuine strepen accentueren het trappenhuis. Huis en decoratie vormen een treffend afgewogen geheel.
Boven de voordeur een afbeelding van twee kindertjes met een wereldbol.
Uithangbord in 1905 geschonken door de burgemeester Boreel. Het geeft aan dat hier in de 16de eeuw het gastverblijf was voor prinsen en andere vorsten.
In de stoep opgenomen hardstenen plaat met informatie over de voormalige Raakstorens die hier als waterpoort hebben gefungeerd.
In Haarlem zijn er in de loop van de tijd diverse hoofdpostkantoren geweest. Het enorme kantoor aan de Raaks en de Gedempte Oude Gracht is wel het bekendst.
In het trottoir is een hardstenen gedenksteen opgenomen ter herinnering aan het vertrekpunt van het veer Haarlem - Leiden.
In het huis zijn verschillende stenen aangebracht waarop iets is afgebeeld. Bloemen vervullen de hoofdrol, maar er zijn ook vogels en twee hondjes te zien.
Huis van architect Weissman, ontwerper van het Stedelijk Museum Amsterdam. Gevelstenen met herinneringen aan hem en zijn vrouw.
Tien moderne gevelstenen in de nieuwe woonwijk de Remise met thema's van de voormalige tramremise
Aan de motorwagen kon een bijwagen of aanhangrijtuig worden gehangen. Deze waren niet gemotoriseerd en konden bijvoorbeeld de tram verlengen om meer passagiers bij (seizoens)drukte te vervoeren.
Deze Blauwe Tram is de verzamelnaam voor de trams die tussen 1881 en 1961 in het gebied tussen o.m. Scheveningen, Haarlem, Zandvoort, Purmerend en Volendam reden. De trams hadden vanaf 1924 een donkerblauwe kleur.
De naam verwijst naar de Bolramer, een streekbus die werd gebouwd tussen 1956 en 1967.
Net als de nabij gelegen Pijlslaan is deze straat vernoemd naar de boog waarmee de pijl wordt afgeschoten.
De eerste bussen die in 1926 in de regio Haarlem reden waren Brockway-bussen. Deze bussen waren een succes en verdrongen langzaam maar zeker de tramlijne
De Centuurbaan was een rondje Haarlem, een ringlijn van 5,3 kilometer die in beide richtingen werd gereden. Gestart in 1899 als de Eerste Nederlandsche Electrische Tram-Maatschappij – de ENET.
De trekvaart Haarlem – Leiden was vanaf 1657 voor de trekschuiten een belangrijke route door de bollenstreek.
De Leyland autobus werd als standaardstreekbus ontwikkeld. De bus was een succes en werd tot 1988 gebouwd.
De aan de Leidsevaart gelegen remise was in 1899 voor de Blauwe Tram en werd in 1904 fors uitgebreid. Na de opheffing van de tram werd het in gebruik genomen als busgarage van de NZH.
De aan de Leidsevaart gelegen remise was in 1899 voor de Blauwe Tram en werd in 1904 fors uitgebreid. Na de opheffing van de tram werd het in gebruik genomen als busgarage van de NZH.
Geloof, Hoop en Liefde zijn bekende bijbelse thema\'s. Na lange omzwervingen zijn de stenen in 2017 weer bij elkaar gekomenen.
In het boutique hotel Staats is in de gang naar de achterliggende zalen een herdenkingssteen te zien die te maken heeft met de vroegere functie van het gebouw.
Gevelsteen die waarschijnlijk verwijst naar beroepen vorige bewoners.
Gevelstenen in diverse woningen uit begin 20e eeuw van woningbouwvereniging Patrimonium.
De Patrimoniumbuurt is tussen 1921 en 1923 gebouwd voor de woningstichting Patrimonium. Ontwerpers zijn Tj. Kuipers en A. Ingwersen. Gekozen is voor de traditioneel-zakelijke stijl van de Amsterdamse School.
Gevelreclame van “De Nederlanden van 1845” op de achterkant van het pand, te zien vanaf het station, spoor 3. In 2020 hersteld.
Aan de achterzijde van het huis staat een muurschildering uit de WO II met de tekst Klein Canada. Een eerbetoon aan de bevrijders.
In het plaveisel van de brug is een herinneringssteen opgenomen van de voormalige Schalkwijkerpoort met tekst en tekening.
In de muur is een knots opgenomen met daarop de tekst DAG. Dit is van een goedendag, zoals een dergelijke knots ook wel wordt genoemd; een grapje?
Herinnering aan het Leerlingenproject Zuidam van M.J. Busker, 1998
Naast de voordeur is een steen waarop een uiltje is afgebeeld met het jaartal 1926. Harry Mulish schreef over in dit huis in zijn boek De Aanslag.
Op de steen naast de voordeur staat Apollo afgebeeld in zijn gouden zonnewagen bespannen met twee vurige paarden.
Poortje van het voormalige Sint Jacobskapel anno 1319, later Het Leprooshuis, en nog later het Pest- en Dolhuys
Glas in lood ruit met een afbeelding van Hofnar Sigaren van Blom Sigarenmagazijn in 1926.
In een viertal huizen is een gevelsteen opgenomen met daarop afbeeldingen van dieren.
In het groepje huizen is boven iedere voordeur een gevelsteen met een afbeelding van (dier)en te zien.
In en groepje huizen van vier is boven de deur een gevelsteen bevestigd ter herinnering aan de voormalige nabijgelegen Nieuwpoort.
In de nieuwbouw is een gevelsteen opgenomen die herinnert aan wat hier heeft gestaan.
Moderne gevelsteen uit 2020 ter herinnering aan het voormalige Frans Hals theater
In de gevelsteen wordt melding gemaakt van de schietvereniging Generaal van Merlen.
Gevelstenen met afbeeldingen van spreekwoorden zijn boven de entrees aangebracht. Alle hebben verband met de dieren die hier voorbij gingen op weg naar het nabij gelegen slachthuis.
Op de zijmuur aan de kant van de Schoutensteeg staat een tekst van Midas Dekkers.
Hier is zelfs het postkantoor geweest en daarna jarenlang het politiebureau. Bekend bij vele oudere Haarlemmers. Het gebouw heeft een leuk torentje.
Vrouwe Fortuna die op een bol probeert de wind te vangen in combinatie met een 17de eeuws schip met volle zeilen.
Glas-in-lood ramen en bijzonderheden over het blokje huizen Soendaplein 31 t/m 39.
Steen met afbeelding van een schilder aan het werk. Op het trapje staat de naam van het bedrijf: W. van Beek en Zn.
In de gevel is een bakstenen afbeelding opgenomen van de letters LMH. Deze zijn van de Levensverzekering Maatschappij Haarlem.
Reclamebord van kruidenier J.G. Walter in een raamnis op de eerste verdieping.
Gebeeldhouwde afbeelding uit 1744 waarmee de naam van de eigenaar werd aangegeven
Beeldengroep gemaakt door Bart van Hove. Voorstellende de Wetenschap en de Kunst welke door de Faam worden bekroond.
Gevelsteen uit 2008, bij de renovatie van het pand door de huidige bewoners aangebracht.
Herstelde gevelreclame etablissement het Sleepershoofd uit de 19e eeuw.
Drie fraai gerestaureerde gevelstenen uit 1630, voorstellende het bijbelverhaal van profeet Jonas
Gedenksteen uit 1824 ter nagedachtenis aan de Zeeheld Jan de Lapper, zeekapitein onder Admiraal Tromp.
Muurschildering en tegeltableau van het voormalige kantoor van de Algemeene
Gevelsteen uit 1609 van herberg Inde Vier Heemskinderen uit 1554
Ironische stelling dat tijdens het beleg van Haarlem in 1573 de prijs van brood zo hoog was dat men voor drie roggebroden een huis kon kopen
In hout gesneden reliëf boven de voordeur, met een voorstelling van een 17de eeuws zeilschip.
Voormalige pastorie van de Spaarnekerk met boven de entree de gevelsteen met de tekst Huize De Drie Klaveren. Een verwijzing naar de oude bierbrouwerij waarin de Spaarnekerk als schuilkerk is begonnen.
Jarenlang was er op de top van de trapgevel niets bijzonders te zien. Tot 2011 toen er opeens een uil leek te zijn neergestreken.
Na de sloop is hier één gevel van het blokje van vier gerestaureerd. Veel tegelwerken en ornamenten als koppen zijn er te zien.
In dit vernieuwde deel van Haarlem is het fijn kijken naar een heleboel stenen dieren; een ontdekking.
Gevelsteen van het logement en herberg de Drie Kemphaantjes uit de 18e eeuw
Tegeltableau van de voormalige melkinrichting De Landbouw. In 1960 limonadefabriek Green Spot en weer later een garagebedrijf. Verbouwd in de beginjaren negentig waarbij het tableau in ere is hersteld.
Het door Stadsherstel gerestaureerde pand is bij de afronding van de restauratie voorzien van een toepasselijke gevelsteen.
In de bogen van de ramen van de eerste verdieping zijn afbeeldingen van allerlei timmermansgereedschap opgenomen. Waarschijnlijk een verwijzing naar de meubelmakers fabriek die hier is geweest.
Afbeelding van een zilveren kandelaar als symbool van de winkel van de vroegere eigenaar.
Moderne gevelsteen met verwijzing naar een Hostel. De uil van Mallle Babbe als kok met muts. Bestek en een hotelbed
In het front van de hoofdingang is een gevelsteen van Vulcanus opgenomen met bliksemschichten in zijn hand. Verder een naamsteen met HYSM.
In de zijgevel heeft kunstwerk gezeten van de R.K. Kleuterschool O.L.V Fatima. Inmiddels is het kunstwerk helaas verdwenen.
Een gevelsteen naast de voordeur met daarop drie roodborstjes afgebeeld.
Groot herenhuis met de gevelsteen Iduna. Deze verwijst naar de godin Iduna als bewaarster van de appels van de jeugd.
De Patrimoniumbuurt is tussen 1921 en 1923 gebouwd voor de woningstichting Patrimonium. Ontwerpers zijn Tj. Kuipers en A. Ingwersen. Gekozen is voor de traditioneel-zakelijke stijl van de Amsterdamse School.
De Patrimoniumbuurt is tussen 1921 en 1923 gebouwd voor de woningstichting Patrimonium. Ontwerpers zijn Tj. Kuipers en A. Ingwersen. Gekozen is voor de traditioneel-zakelijke stijl van de Amsterdamse School.
Bouwcomplex Patrimonium ten noorden van de Kloppersingel. Gebouwd in de jaren twintig van de vorige eeuw. Toegepast is een bouwstijl die lijkt op de Amsterdamse School met veel gevelstenen. De buurt werd door het christelijke karakter ook wel de psalmenbuurt genoemd.
In de Patrimoniumbuurt zijn diverse poortwoningen. Dit zijn er twee van in de voor de buurt kenmerkende bouwstijl. In de gevel tref je twee gevelstenen aan. Een wapensteen van Haarlem en een wapensteen van Noord-Holland.
Huis ontworpen door architect G. Meppelink in 1910. De gevelsteen vertoont een landschap in de brandende zon. Aestate betekent zomer of zelfs hete zomer.
Haarlem is lang garnizoensstad geweest. De Koninginnebuurt had veel oud officieren als bewoner. Quatre Bras is een herinnering aan de laatste grote slag van Napoleon in 1815 waarin de Prins van Oranje een beslissende rol heeft gespeeld.
Door de Haarlemse architect Joost Swarte is een hek voor de binnentuin en de parkeergarage ontworpen.
Boven de ingang van de nieuwe fietsenstalling is een gevelsteen aangebracht waarop de voormalige halte van de Blauwe Tram humorvol is weergegeven.
Torrentius was een miskende kunstenaar waarnaar als eerherstel deze straat is vernoemd.
Gevelankers in de muur van het Brouwershofje ter herinnering aan de herbouw in 1586.
In de binnentuin is een kinderspeelplaats. Op de muur staan vrolijke en kleurige kindertekeningen geschilderd.
Hoog in de hoekgevel is het wapen van Enkhuizen aangebracht. Drie gekroonde haringen zijn op het door een vrouw vastgehouden wapenschild afgebeeld.
Van Teylers museum verkregen oude gevelsteen met een afbeelding van de korenmeter. In vroeger tijden bestaand ambt om de hoeveelheden koren te bepalen voor bakkers en brouwers.
Verwijzing van circa 1960 naar de voormalige eigenaar: fotograaf Dick Boer, medeoprichter van het fotoblad Focus.
Zonnewijzer in oorspronkelijk schoolgebouw, Boven entree, boven 2e verdieping
Grote gevelsteen boven de ingang met de naam van de voormalige kleuteropvang.
Verwijzing naar de stopplaats voor de postkoets aldaar, rond 1800
Blokje huizen met ieder een reliëf stucwerk in de erker. Op één na allemaal met het wit van de erker meegeschilderd.
Herinnering aan de MTS en Ambachtschool. Inmiddels verbouwd tot het appartementencomplex De Meester van Haarlem.
Geveltekens, verbeeldende de gerookte worst die voor lange reizen in stevige vaten werden bewaard
Boven de zij-entree aan de kant van de vijver is een latei met beeldhouwwerk van onder andere twee salamanders opgenomen.
Ruitvormige gevelsteen met daarop een merel op tak behorend bij de villa De Meerle.
Gedenksteen uit 1921 verenigingsgebouw van wooncomplex Tuinwijk, den ontwerp van architect van Lochem.
Boven de garagedeuren is een gevelsteen bevestigd met een afbeelding van de beroemde villa van Corbusier.
De vroegere Kleine Houtpoort had twee wapenstenen. Een daarvan is opgenomen in de gevel van het voormalige museum Jac. van Looy.
Gevelsteen met afbeeldingen van meubelmakers gereedschap ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan van de firma.
In de Patrimoniumbuurt tref je veel gevelstenen aan. De wijk is gebouwd in de jaren twintig van de vorige eeuw in een soort van Amsterdamse Stijl. Het geheel kenmerkt zich door de uniforme bouwstijl en veel ruimte in een groene omgeving. Vandaag dag nog steeds een geliefde woonwijk.
Naast de Bakenesserkerk is een nieuw wijkje ontstaan gebouwd voor de woningbouwvereniging Sint Bavo.
De Patrimoniumbuurt is tussen 1921 en 1923 gebouwd voor de woningstichting Patrimonium. Ontwerpers zijn Tj. Kuipers en A. Ingwersen. Gekozen is voor de traditioneel-zakelijke stijl van de Amsterdamse School.
De Patrimoniumbuurt is tussen 1921 en 1923 gebouwd voor de woningstichting Patrimonium. Ontwerpers zijn Tj. Kuipers en A. Ingwersen. Gekozen is voor de traditioneel-zakelijke stijl van de Amsterdamse School.
De Patrimoniumbuurt is tussen 1921 en 1923 gebouwd voor de woningstichting Patrimonium. Ontwerpers zijn Tj. Kuipers en A. Ingwersen. Gekozen is voor de traditioneel-zakelijke stijl van de Amsterdamse School.
Fraai hersteld glas in loodraam met onderschrift in de gevel van de Bakenesserkerk.
In een witte villa aan de rand van de Haarlemmer Hout is in de gevel een paardenhoofd opgenomen.
Aan de achterzijde van huize Zomerlust is in de schuur de gevelsteen De Koedrift ingemetseld. Een koedrift was vroeger een paadje waarover koeien werden geleid. De steen is een herinnering aan de herberg die hier vroeger heeft gezeten.
De inmiddels verdwenen gevelornamenten, klokken, beelden en teksten van "de Tijdmeter".
Een uit 1605 daterende gevelsteen. Op de afbeelding staat de verloren zoon als varkenshoeder, een bijbels verhaal
Afbeeldingen ter nadachtenis aan het toenmalige Karmelietenklooster.
Herdenkingssteen van de deportatie in 1942 van 170 Haarlemse Joden
Op de blinde muur van de Bavoschool is een gedicht opgenomen van Sylvia Hubers. Het gaat over wonderen die kunnen gebeuren als je erin gelooft.
Boven de poort is een oude gevelreclame opgenomen van het transportbedrijf J. Spithoven. Rond 1925 is er hier al sprake van vervoer en opslag van steenkolen, aangevoerd per trein via Station Haarlem Goederen.
Een groot tegeltableau naast de voordeur met een natuurafbeelding en de letter van de familie.
Medaillon uit 1928 ter nagedachtenis van Paschier de Fijne (1588 – 1667), een van de eerste predikanten van de Remonstrantse Broederschap.
Timpaan van de voormalige Kennemerpoort met beeldhouwwerk, uit de 17e eeuw.
Links naast de monumentale voordeur is het marmeren bord te zien van Haarlems Muziek Instituut. Het instituut onder leiding van Nico Hoogerwerf heeft hier tientallen jaren gezeten.
In de stadsschouwburg zijn diverse tegelplateaus opgenomen met o.a. afbeeldingen van een toneelkop en het wapen van Haarlem.
Poort naar de tuin de oude kloosterhof van de Norbertijnen, de Sint Anthonie boomgaard
100 jaar oude ornamenten uit de vroegere Evangelisch-Lutherse Wees- en Oudeliedenhuis.
Het familiewapen van de stichter, een klimmende leeuw met afgehakt hoofd.
Tegeltableau uit 2018 ter viering van het 10-jarig bestaan van de stichting Haarlemse Hofjeskrant
In de walkant zit een soort herdenkingssteen met een nagenoeg onleesbare tekst. Het moet met de brug en de omgeving te maken hebben.
Sint Antonius hoorde bij de school die op deze plek heeft gestaan. Nu vind je hier sinds 1984 de poptempel “Het Patronaat”.
In een blokje van drie panden is in het linker het Wapen van Amsterdam opgenomen omgeven door korenaren en bloemen.
Gevelsteen uit 1610, verbeelding van de herkomst van de Vlaamse eigenaar: Maaseik, met het stadswapen.
Tegeltableau uit 1913, een verwijzing naar aldaar gevestigde Coöperatieve winkelvereniging Eigen Hulp, leverancier van bakkers- en kruidenierswaren.
Twee historische reclameteksten van Bank Mees & Ritsema en ook nog van Molimex.
Verbeelding uit 1608 van de oorsprong, voortgang en toekomst van de Nederlandse Geest, of een aanduiding voor de kwaliteit van ons nationale gevoel in de 17de eeuw
Voormalig bankgebouw in Amsterdamse School stijl. Aan het gebouw zitten vele beelden van de kunstenaar Hildo Krop.
Schildering van de godin Electra die de aard van de bedrijven die hier hebben gezeten weergeeft.
Op het Hortus plein is op een plateau aan de muur van het gebouw van de gemeente het beeld “De Handel” tentoongesteld. Deze kwam van de hier afgebroken school. Het andere beeld staat aan de Zijlvest bij de parkeergarage.
Aan de muur van de publiekshal van de gemeente tegenover de biosscoop is een oude entreeboog opgenomen. Deze kwam van de hier afgebroken school.
In de muur van de publiekshal van de gemeente is het tegeltableau “Stoomboot” opgenomen. Deze kwam van de hier afgebroken school.
Bovenin de gevel van een groot herenhoekhuis is een gevelsteen opgenomen met afbeeldingen van tulpen in een bollenveld. Verwijzend naar de bollenteelt die hier vroeger heeft plaatsgevonden.
Boven de erker van het grote herenhuis is in de gevel de naam Frisia opgenomen. Het huis is vele jaren bewoond geweest door een medisch specialist.
Terra cotta gevelsteen van het voormalige Triniteitslyceum. Gered van de sloper en nu geplaatst in de gevel van het Broederhuis.
Sculpturendie het werk van Provinciaal Waterstaat uitbeelden. Vanwege de verkoop van het gebouw pand zijn de beelden in 2013 opgenomen en opgeslagen.
Aan de apotheek is een uithangbord van een zwierige eenhoorn opgehangen.
De Patrimoniumbuurt is tussen 1921 en 1923 gebouwd voor de woningstichting Patrimonium. Ontwerpers zijn Tj. Kuipers en A. Ingwersen. Gekozen is voor de traditioneel-zakelijke stijl van de Amsterdamse School.
De Patrimoniumbuurt is tussen 1921 en 1923 gebouwd voor de woningstichting Patrimonium. Ontwerpers zijn Tj. Kuipers en A. Ingwersen. Gekozen is voor de traditioneel-zakelijke stijl van de Amsterdamse School.
Boven de toegangsdeur van de voormalige winkel zie je een gevelsteen met een afbeelding van de Kennemer- of Nieuwpoort.
Een van de militaire tehuizen in Haarlem waar de dienstplichtige terecht kon voor geestelijke bijstand en verantwoorde gezelligheid.
Groot herenhuis gebouwd door architect Van Loghem. Boven de entree glas-in-loodramen en links en rechts van de voordeur gevelstenen. Bij de toegang twee kolommen met daarop de naam van het huis.
In de poort naar de gemeenschappelijke binnentuin is een herinnering aangebracht aan Godfried Bomans. Het drukt uit dat je niet ver hoeft te reizen om interessante mensen te ontmoeten.
De tegeltableaus zijn van de wasserij en strijkerij Edelweiss. De wasserij had vanwege het heldere water klanten tot in Amsterdam.
Op de nok van het dak staat een 'gouden' schoenmakersleest als herinnering dat in dit huis een schoenmaker zijn vak uitoefende.